آرایش‌گاه‌های زنانه در هرات 6برابر نرخ‌نامه پول می‌گیرند

اضافه‌ستانی در آرایشگاه‌های زنانه سر و صداها و انتقادهای جدی مردم را در شهر هرات برانگیخته است. خبرگزاری بانوان افغانستان دریافته که شماری از آرایشگاه‌های معروف در هرات شش برابر نرخ تعیین شده پول می‌گیرند. براساس نرخ‌نامه‌ی اتحادیه‌ی پیشه‌وران، بلندترین قیمت آرایش عروس 7 هزار و کم‌ترین آن 3هزار افغانی است.

شماری از زنان در مصاحبه با خبرگزاری بانوان افغانستانگفته اند که آرایش‌گران سالن‌های زنانه در هرات بابت آرایش هرعروس از 10 تا 40 هزار افغانی پول می‌گیرند. با این حال و به گفته‌‌ی رئیس صنف آرایش‌گران هرات، سالن‌های آرایش‌گاه‌های زنانه ماهانه 5صد هزار تا یک ملیون و 5صد هزار افغانی درآمد دارند.

در این گزارش گزارش‌گر به ده آرایشگاه مشهور در هرات رفته است. در گذشته آرایشگران برای مشتریان شان صورت‌حساب (فاکتور) می‌دادند که قیمت روی آن نوشته می‌شد اما از مدتی به این سو، فاکتور نمی‌دهند.

نیلوفر یکی از آرایشگاه‌های نامی در هرات است و در میان زنان هراتی، طرف‌داران زیادی دارد.

فروزان سروری، یکی از کارمندان این آرایشگاه‌ می‌گوید، قیمت آرایش عروس در این آرایشگاه از هشت‌هزار افغانی شروع و تا 25 هزار افغانی می‌رسد.

او اما می‌افزاید قیمت‌های معمولی که بیشترین طرف‌داران را دارد، بین 6 تا هشت‌هزار افغانی است.

در جریان مصاحبه، این آرایشگاه سه مشتری برای آرایش عروس دارد که هرکدام هشت هزار، ده هزار و 15 هزار افغانی می‌پردازند.

او تاکید دارد که مواد برای آرایش عروس‌ را از افغانستان نه بلکه به صورت انحصاری از خارج کشور وارد می‌کند و می‌افزاید که قیمت زیادی بابت خرید این اجناس می‌پردازد.

این آرایش‌گاه، ماهانه ده تا بیست عروس را به صورت معمول آرایش می‌کند.

او از وجود نرخ‌نامه‌ی تعیین شده برای آرایش‌گران مطلع است، اما می‌گوید قیمت‌های درج شده در این نرخ‌نامه، برای آرایش‌گران بسنده نیست.

سمیه کریمی، مسؤول آرایشگاه «لروکس» در هرات می‌گوید، قیمت آرایش عروس در آرایش‌گاه او از 5 هزار افغانی آغاز می‌شود و تا 15 هزار می‌رسد. او می‌افزاید این قیمت‌ها پایین است و به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی مردم قیمت‌ها را پایین آورده اند.

او در پاسخ به این که چرا قیمت‌ها از نرخ‌نامه بیشتر است می‌گوید برخی از مردم حتی حاضر اند تا قیمت‌های 20 تا 25 هزار افغانی نیز برای آرایش بپردازند.

آرایشگاه گیسو اما با قیمت‌های 7 تا 15 هزار آرایش می‌کند. آرزو مسؤول این آرایش‌گاه می‌گوید ماهانه تا 50 هزار افغانی درآمد دارد.

گریمور نیز یکی از آرایشگاه‌های نامی و پرطرف‌دار در میان زنان در هرات است.

خانم سیرت مسؤول آرایشگاه گریمور می‌گوید، قیمت آرایش عروس از 3هزار شروع و تا 15هزار نیز می‌رسد. او تاکید می‌کند که در زمان کرونا چون اقتصاد همه‌ی مردم آسیب‌پذیر شده است، تخفیف بیشتری در قیمت آرایش عروس خود داده اند.

این آرایش‌گران، در کنار آرایش عروس، اصلاح صورت و موی؛ و برخی دیگر خدماتی چون اپلاسیون بدن، کاشت ناخن و کاشت مژه نیز انجام می‌دهند.

آرایش‌گاه جلوه یکی دیگر از آرایش‌گاه‌های مطرح در هرات است، قیمت آرایش عروس در این آرایشگاه، از ده هزار شروع و تا 40 هزار است.

مسؤول این آرایش‌گاه حاضر به مصاحبه نشد اما در صحبت با یکی از مشتریان‌اش از قیمت آرایش عروس در این آرایشگاه سخن می‌گوید.

او می‌افزاید، تمام مواد آرایشی در این آرایشگاه مارک و برند است و به همین دلیل قیمت آرایش عروس در این آرایش‌گاه متفاوت است.

گیتی نیز از آرایش‌گاه‌های مشهور در هرات است که از سال‌ها پیش فعالیت دارد.

مسؤولان در آرایشگاه گیتی نیز حاضر به مصاحبه نشدند اما برخی از مشتریان این آرایش‌گاه می‌گویند، بابت آرایش شان 30 تا 40هزار افغانی پرداخته اند.

شماری از مشتریان این آرایشگاه‌ها می‌گویند، مجبور اند پول زیادی بابت آرایش شان بپردازند و این مقدار، با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی مردم، بسیار زیاد است.

سمانه، برای آرایش مراسم عروسی خود به یکی از آرایشگاه‌های نامی هرات رفته بود و سی‌هزار افغانی پول پرداخته بود.

به گفته‌ی وی، آرایش‌گر حدود سه ساعت روی صورت و موهای او کار کرد و در اخیر نیز سی‌هزار افغانی گرفت.

دامادان تهی‌دست: اضافه‌ستانی آرایشگاه‌ها، کمر شکن است

فرید می‌گوید، بلند بودن قیمت آرایش عروس‌، خانواده‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته‌ی فرید، در روز عروسی، 15 هزار افغانی برای آرایش همسر اش پرداخت که این مقدار پول، بیشتر از معاش یک ماه وی است.

محمد که به زودی قرار است ازدواج کند می‌گوید همسرش برای آرایش شب عروسی اش 25 هزار افغانی می‌پردازد. به گفته‌ی محمد این مقدار پول بسیار زیاد است و باید نظارتی از کارکرد آرایشگران زنانه در هرات وجود داشته باشد.

محمد می‌گوید با درآمدی که دارد باید سه ماه کار کند تا بتواند تنها پول آرایش عروس اش را بپردازد.

محسن که چهار ماه از ازدواج اش می‌گذرد اما می‌گوید برای آرایش شب عروسی، همسر اش 30 هزار افغانی به یکی از آرایشگاه‌های هرات پرداخته است. او می‌گوید این قیمت‌ها کمر شکن است.

به گفته‌ی محسن اقتصاد خانواده‌های افغانستان تقاضا نمی‌کند که چنین پول‌هایی بپردازند.

او مسؤولان را متهم به بی‌پروایی و فساد می‌کند. به باور او اگر بحث فساد و سهل‌انگاری نباشد هیچ‌ آرایش‌گری نمی‌تواند از پیروی نرخ‌نامه سرپیچی کند.

تجمل‌گرایی

این در حالیست که آگاهان امور اجتماعی، بهادادن به تجملات را یکی از عوامل عمده‌ی چالش‌های اقتصادی در میان خانواده‌ها عنوان می‌کنند.

عصمت‌الله جعفری، آگاه امور اجتماعی می‌گوید، مد یا تجمل‌گرایی، ویژه‌ی جهان مدرن و جهانی شدن است و مد است که سلیقه‌ی مردم را تعیین می‌کند.

«از طرفی هم مردم در جامعه‌یی چون افغانستان وقتی که با افراد دیگر جوامع یک‌جا می‌شوند، یک فرایند رقابتی به وجود می‌آید که یکی از آن‌ها تجمل‌گرایی است و این مسئله پیامدهای منفی چون خود کم‌بینی را در میان افرادی که توان این رقابت را ندارند به وجود می‌آورد.»

به گفته‌ی آقای جعفری، این پدیده‌ی اجتماعی در مواردی سبب ایجاد مشکلات در خانواده‌ها نیز می‌شود و روابط اجتماعی را به گونه‌یی طبقه‌بندی کرده است.

«با توجه به این که مردان اقتصاد خانواده را به دست دارند، ممکن سبب ایجاد اختلافات خانوادگی و خشونت‌ها شود.»

مسوولان در آرایش‌گاه‌های زنانه اما برای گرفتن این مقدار پول از عروسان، توجیه‌هایی چون بلند بودن قیمت برق و کرایه‌ی سالن‌های آرایشی دارند.

مسؤولان در این آرایشگاه‌ها گران بودن قیمت مواد آرایشی و استفاده از اجناس برند را دلیلی دیگر برای افزایش قیمت آرایش عروس عنوان می‌کنند.

 درآمد میلیونی

رئیس صنف آرایش‌گران در هرات اما می‌گوید، آرایش‌گران زنانه در هرات، در ‌یک‌ماه از 5صدهزار تا یک میلیون و 5هزار افغانی درآمد دارند.

ماه‌گل کریمی، می‌افزاید با این‌که نرخ‌نامه برای آرایشگاه‌های زنانه مشخص شده اما هنوز هم برخی از آرایش‌گران به دلایلی چون بلند بودن قیمت مواد آرایشی و کرایه‌ی آب و برق پول بیشتری می‌گیرند.

عدم کارایی کمیته برای نظارت از کارکرد آرایش‌گران

با این حال مسؤولان در اتحادیه‌ی پیشه‌وران اما می‌گویند، این اضافه‌ستانی‌ها به دلیل سر باز زدن آرایش‌گران از نرخ‌نامه است.

عبدالودود فیض‌زاده، رییس اتحادیه‌ی پیشه‌وران هرات می‌گوید، نرخ‌نامه‌ی مشخص شده برای آرایش‌گران هنوز پابرجاست و دلیل عملی نشدن این نرخ‌نامه از سوی آرایش‌گران، نبود نظارت از کارکرد آرایش‌گاه‌های زنانه است.

آقای فیض‌زاده می‌گوید، شکایت‌هایی از اضافه‌ستانی‌های آرایش‌گران زنانه هم‌چنان به این اداره می‌رسد.

به گفته‌ی آقای فیض‌زاده، بیشترین شکایات درج شده در این اداره، از 10 آرایش‌گاه‌ نامی در سطح هرات است.

به گفته‌ی وی، کمیته‌ی مشترکی از نمایندگان اداره‌های شهرداری، ولایت، اتحادیه‌ی پیشه‌وران و مستوفیت باید از کارکرد آرایشگاه‌های زنانه نظارت داشته باشد، اما به دلیل عدم همکاری اداره‌ها باهم، این کمیته کار نمی‌کند.

وی می‌افزاید، قرار است باری دیگر برنامه‌ی نظارت از کارکرد آرایش‌گران آغاز شود.

به گفته‌ی او، در کنار آرایشگاه‌ها قرار است برنامه‌ی مشخصی برای نظارت از کارکرد تالارها نیز راه‌اندازی شود.

گزارش‌گر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا