«انجام تتو نیازمند سلیقه و خلاقیت است»

«انجام تتو (خال‌کوبی نیازمند دانش، خلاقیت و سلیقه است که ارتباط مستقیمی میان خال‌هایی که ایجاد می‌شوند، به‌میان آید.» بخشی از صحبت‌های رها یکی از تتوکاران زن در هرات است. او می‌گوید میزان علاقه‌مندی زنان به تتو افزایش یافته است.

روی این موضوع، خبرگزاری بانوان افغانستان با یکی از تتوکاران ولایت هرات گفت‌وگویی را ترتیب داده است که از شما دعوت به خوانش آن می‌کنیم.

پرسش: پشینه‌ی فعالیت تان در عرصه‌ی تتو به چند سال پیش بر می‌گردد؟

پاسخ: از هشت سال به این‌سو کار تتو را انجام می‌دهم، این حرفه را به صورت مسلکی در شهر مشهد ایران آموزش دیده‌ام و حالا در شهر هرات عملا تتوکاری را بعنوان شغل خود انتخاب نموده‌ام و کار می‌کنم.

پرسش: علاقه‌ی زنان به تتو چگونه است؟

پاسخ: در سال‌های اخیر، میزان علاقه‌‌ی زنان به تتو زیاد شده است. و روزانه شمار زیادی از زنان و دختران برای تتو قسمت‎‌های مختلف بدن به سالن ما می‌آیند.

پرسش: مشتریان بیشتر از چه گروه‌های سنی هستند؟

 پاسخ: بیش‌تر خانم‌های متاهل هستند، زیرا دختران نظر به شرایط سنتی حاکم در بین خانواده‌ها، کم‌تر تتو می‌کنند.

پرسش: تتو تاثیری روی سلامت پوست دارد؟

پاسخ: اگر تمام موارد بهداشتی رعایت شوند و ماسک، دستکش و سوزن‌های بهداشتی یک‌ بار مصرف استفاده شوند، ضرر خاصی ندارد. استفاده از سوزن‌های غیربهداشتی که با فرورفتن در جلد با خون فرد تماس می‌کند، متأسفانه سبب بیماری‌های جلدی، ایدز و بیماری  زردی می‌شود.

پرسش: امکان پاک‌کردن تتو چقدر وجود دارد؟

پاسخ: برای پاک‌کردن تتو، مواد مخصوصی وجود دارد و امکان صددرصد آن وجود دارد که البته توصیه می‌شود که به گونه‌‎ی خودسر از این مواد نباید استفاده شود و پاک کردن تتو باید نزد تتوکار انجام شود.

جالب‌ترین تتو تا حالا انجام دادید چه بوده است؟

پاسخ: جالب‌ترین تتو برای من، جملات احساسی بوده است که افراد با ابراز عشق و علاقه نسبت به مخاطب خاص‌ شان، می‌خواهند جملات عاشقانه و یا مشخصا نام وی را بر روی بدن خود تتو کنند.

برای افرادی تصمیم دارند تتو کنند چه گفتنی دارید؟

پاسخ: گفتنی من برای شان این است که برای انجام تتو، نزد کسانیکه این هنر را حرفه‌ای آموخته اند، بروند، مواظب رعایت موارد بهداشتی توسط تتوکاران باشند و قبل از ایجاد تتو حتما در رابطه به انجام آن، تصمیم قاطع بگیرند.

ترتیب: فاطمه کریمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا