مشتریان فروشگاه‌های آنلاین: تفاوت عکس و جنس زمین تا آسمان است

«وقتی عکس و جنس را میبینی زمین تا آسمان فرق دارد.»، «یک‌بار نه بلکه چندیدن بار فریب این فروشگاه‌ها را خوردم.»، این نقل قول‌ها شکایت‌های برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از خرید و فروش‌ آنلاین در کشور است.

با افزایش تعداد فروشگاه‌های آنلاین در افغانستان شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از خرید جنس‌های بی‌کیفیت و قیمت هنگفت لوازم برخی از فروشگاه‌های آنلاین در هرات شکایت دارند.

این کاربران می‌گویند، عکسی که از لوازم این فروشگاه‌ها در شبکه‌های اجتماعی اشتراک گذاری می‌شود تا جنس که به‌دست می‌آورند زمین تا آسمان فرق دارد.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در هرات می‌گویند که با دادن مقدار پول زیاد، جنس بی‌کیفیت را به‌دست آورده اند و از خرید اجناس به صورت آنلاین پیشمان اند.

خوشی خوشنود، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در هرات چندین بار به صورت آنلاین خرید کرده است.

او می‌گوید که برخی از فروشگاه‌های آنلاین مردم را فریب می‌دهند و جنس بی‌کیفیت را برای آنان می‌فروشند.

وی می‌افزاید: «از خرید آنلاین پشیمان هستم و پس از این هرگز به صورت آنلاین خرید نمی‌کنم.»

به گفته‌ی او این فروشگاه‌ها با نشر تصاویر زیبا از لوازم می‌خواهند، مشتریان زیادی جذب کنند اما جنس بی‌کیفیتی را برای مشتریان می‌رسانند.

در همین حال برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که با خرید لباس‌های بی‌کیفیت از برخی از فروشگاه‌های آنلاین، پس از این به این فروشگاه‌ها اعتماد نمی‌کنند.

فرشته محمدی، یکی دیگر از کاربران می‌گوید: «یک بار لباس سفارش دادم وقتی پیش خانه ما آورد، دیدم که اصلا او جنس که سفارش دادم نبود، لباس را پس دادم.»

خانم محمدی هم‌چنان می‌گوید که پس از آن هرگز از فروشگاه‌های آنلاین خریداری نکرده است.

به گفته‌ی او، برخی از فروشگاه‌های آنلاین با نشر عکس‌های زیبا مخاطب را درگیر خود می‌سازند اما جنس مورد نظر را برای آنان نمی‌رسانند.

او از خرید لوازم به صورت آنلاین رضایت ندارد و از مسؤولان می‌خواهد تا در این بخش رسیدگی کنند.

از سویی هم برخی از کاربران می‌گویند که مسؤولان باید برای این فروشگاه‌ها نظارت داشته باشند.

ثریا صلاحی، یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی، می‌گوید که برخی از فروشگاه‌های آنلاین لوازم با کیفیت می‌فروشند اما بالای برخی از آنان اعتماد نمی‌شود.

خانم صلاحی می‌افزاید: «با این که تجربه‌ی خرید زیاد از این فروشگاه‌ها را ندارم اما نمی‌توانم بالای آنان اعتماد کنم.»

به گفته‌ی او اگر مسؤولان بالای این فروشگاه‌ها نظارت نکنند، این فروشگاه‌ها مردم را فریب می‌دهند.

افزایش فروشگاه‌های آنلاین از جمله دلایل بی‌اعتمادی کاربران

در همین‌حال برخی از فروشندگان آنلاین، افزایش فروشگاهای آنلاین و کاهش کیفیت کار آنان را دلیل بی‌اعتمادی کاربران از این فروشگاه‌ها می‌دانند.

طلایه راوک، یکی از فروشندگان آنلاین در هرات که چندین سال است تولیدات‌اش را به صورت آنلاین می‌فروشد، می‌گوید که نسبت به سال‌های گذشته فروشات شان کاهش یافته است.

وی می‌افزاید: «مردم کم‌تر به خرید و فروش آنلاین اعتماد می‌کنند به همین دلیل نسبت به سال‌های گذشته مشتریان کم‌تری برای ما جذب می‌شود.»

به گفته‌ی او مسؤولان بالای این فروشگاه‌ها نظارت ندارند و این سبب شده تا فروشگا‌ه‌های آنلاین افزایش پیدا کرده و با کیفیت پایین خدمات ارائه کنند.

فعالیت غیرقانونی برخی فروشگاه‌های آنلاین عامل بی‌اعتمادی کاربران به تجارت آنلاین

فیصل کریمی استاد رسانه‌های آنلاین در دانشگاه هرات می‌گوید که برخی از فروشگاه‌های آنلاین در کشور غیر قانونی فعالیت می‌کنند و مجوز ندارند.

به گفته‌ی او، نبود قوانین و مقررات سبب شده تا شماری از افراد به وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی کلاه‌برداری کنند و جنس بی‌کیفیت را برای مردم برسانند.

وی می‌افزاید: «وقتی یک سیستم منظمی برای پاسخ‌گویی وجود نداشته باشد، سبب می‌شود تا برخی افراد از این تجارت سواستفاده کنند.»

آقای کریمی می‌گوید که زمینه‌ی ثبت رسمی شرکت‌های خرید و فروش آنلاین باید در حکومت فراهم شود تا این شرکت‌ها نظارت شوند.

گزارش‌گر: بهشته عزیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا