خشونت بر زنان در فضای آن‌لاین

توسعه‌ی فن‌آوری رسانه‌ای، تأثیر زیادی بر روابط میان افراد گذاشته است، اما از سوی دیگر، توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی، نوع دیگری از خشونت و آزار اذیت را در برابر زنان و نوجوانان ایجاد کرده است، به‌گونه‌یی بسیاری از زنان، آزار و اذیت‌های سایبری را تجربه کرده اند.

سحر کریمی، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «من بارها از فضای مجازی توسط پیام‌های خیلی زشت و رکیک آزرده شدم. حتا برای چند مدت مجبور شدم که تمام حساب‌های کاربری خود را حذف کنم. حالا با وجودی‌که تازه به فضای مجازی آمده‌ام اما باز هم از مزاحمت‌ها توسط حساب‌های جعلی در امان نیستم.»
او می‌افزاید بارها حساب فیس‌بوک او را حک کرده اند و به دلیل اطلاعات شخصی در حساب‌اش، او را تهدید کرده اند.
فاطمه حسینی، یکی دیگر از دختران فعال در فضای سایبر می‌گوید: از روزی‌که وارد فضای آنلاین شده، تاحال نتوانسته یک حساب دایمی داشته باشد، هر حسابی را که ایجاد می‌کند، بعد از دو یا سه ماه آن را حذف می‌کنند.
او می‌افزاید که بارها از حساب‌هایی که نام دخترانه دارند، با پیام‌هایی حاوی کلماتی رکیک، تهدید شده است.
فاطمه در حال حاضر از هیچ حساب کاربری به دلیل تهدیدها از سوی حساب‌های جعلی استفاده نمی‌کند.
روان‌شناسان اما به این باور اند که آزار و اذیت‌های سایبری روی روحیه‌ی خشونت‌دیدگان تاثیر منفی می‌گذارد.
ژیلا سادات روان‌شناس، بیان می‌دارد که آزار و اذیت‌های سایبری سبب می‌شود كه زنان به‌طور ناخودآگاه از نظر روانی تحت تاثیر قرار گیرند و احتمالا اقدام به خودسانسوری كنند.
به گفته‌ی وی، بسیاری از زنان، با پدیده‌ی خشونت به خاطر جنسیت خود مواجه اند و متاسفانه خشونت در برابر زنان مرز مشخصی ندارد و همه جوامع، نژادها و فرهنگ ها را شامل می شود.
نبود مصؤونیت در فضای سایبر یکی از چالش‌های بزرگ برای دختران به شمار می‌رود.
کارشناسان رسانه‌های جدید اما به این باور اند که این خشونت‌ها رو به افزایش است.
فیصل کریمی، متخصص در بخش رسانه‌های جدید می‌گوید: «ما باید آگاهی، دانش و مهارت خود را در زمینه‌‌ی استفاده از رسانه‌های اجتماعی بلند ببریم.»
وی می‌افزاید که یکی از راه‌های دیگر برای مصؤون ماندن، استفاده نکردن از لینک‎ها در صفحات اجتماعی است.
بر اساس نظرسنجی‌ای که از سوی سازمان حقوق کودکان (پلان بین‌المللی) انجام شده است؛ در نتیجه خشونت‌های اینترنتی ۱۳ درصد از متاثر شدگان در جهان کم‌تر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند، ۱۳ درصد دیگر هیچ پُستی در شبکه‌های اجتماعی نمی‌نویسند و ۸ درصد دیگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی را قطع کرده‌اند.

اکثر دختران خشونت‌ها از طریق فضای مجازی را در فیس‌بوک و ۲۳ درصد دیگر در اینستاگرام تجربه کرده‌اند.
این نهاد هم‌چنان دریافته است که دختران و زنان جوان در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، آزار و اذیت بیشتری را نسبت به بدرفتاری‌های روی سرک‌ها تجربه می‌کنند.

۵۸ درصد دختران و زنان جوانی که در این نظرسنجی اشتراک کرده بودند، گفته‌اند که تهدید، بی‌حرمتی و تبعیض را در شبکه‌های اجتماعی تجربه کرده‌اند و این حالت باعث شد تا از لحاظ روحی صدمه ببینند.

گزارش‌گر: مرجان وفا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا