«نگاه حکومت باید به ورزشکاران معلول زن، ویژه باشد»

شماری از ورزش‌کاران معلول زن در هرات، به مناسبت 25 نوامبر(روز جهانی منع‌خشونت بر زنان) از خشونت‌های لفظی وعدم حمایت حکومت و مردم از آنان، ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که آزار اذیت‌های لفظی مردم روی روحیه‌ی آنان تاثیر منفی می‌گذارد.

برخی از ورزش‌کاران معلول زن در هرات می‌گویند که خشونت‌های لفظی در برابر ورزش معلولان، حضور آنان را در اجتماع دشوار می‌کند.

سمیه نوری یکی از ورزش‌کاران معلول تیم منتخب باسکت‌بال هرات است و می‌گوید که چهار سال است در این بخش ورزش می‌کند.

خانم نوری می‌افزاید:  خشونت‌های لفظی مردم برای ورزشکاران معلول هنوز هم وجود دارد و این وضعیت برایش قابل تحمل نیست. «من ورزش‌کار معلول هستم که با چالش‌های زیای در زندگی مواجه بودم اما برای من ورزش عامل مهمی است که سبب کاهش استرس می‌شود.»

او هم‌چنان می‌گوید که آگاهی کم مردم از حقوق زنان سبب می‌شود تا خشونت‌های لفظی در برابر این قشر دوام کند.

خانم نوری می‌افزاید در کنار این‌که خشونت‌های لفظی برای ورزش‌کاران معلول افزایش یافته است، عدم حمایت حکومت نیز سبب شده تا فضا برای ورزش معلولان محدود شود.

در همین حال برخی دیگر از ورزش‌کاران معلول زن می‌گویند دیدگاه‌های منفی جامعه در مورد فعالیت‌های افراد معلول، فعالیت‌های آنان را محدود کرده است.

شبانه اکبری می‌گوید: «زمانی که برای ورزش می‌رویم برخی از افراد با نگاه حقیرانه به سوی ما نگاه می‌کنند و با کلمات زشت به ما توهین می‌کنند و این سبب می‌شود تا نگرانی‌های ما بیشتر شود.»

او هم‌چنان می‌گوید در کنار دیدگاه‌های منفی اجتماع، حکومت نیز توجه چندانی به وضعیت معلولان ندارد.

خانم اکبری می‌افزاید: «حکومت برای ورزش‌کاران دیگر بیشتر توجه می‌کند و برای آنان زمینه‌ی تمرین در استدیو و مکان‌های ورزشی فراهم می‌کند اما ورزش‌کاران معلول مورد حمایت حکومت و مردم قرار نمی‌گیرند.»

در این میان اما مسؤولان فدراسیون ورزشی هرات می‌پذیرند که امکانات در بخش ورزشی برای ورزش‌کاران معلول کم است و حکومت هیچ بودجه‌ی ندارد تا فضای ورزشی بهتری را برای آنان فراهم سازد.

نادر‌شاه حیدری رئیس فدراسیون ویلچر باسکت‌بال می‌گوید که این ورزش‌کاران مکان مناسبی ندارند تا ورزش کنند و امکاناتی نیز برای شان در بخش ورزش فراهم نیست و حکومت باید توجه زیادی در این بخش داشته باشد.

آقای حیدری می‌افزاید: «ورزش‌کاران معلول زن با مشکلات رفت‌وآمد، مشکلات اقتصادی و خشونت‌های لفظی از سوی برخی از مردم به ورزش خود ادامه می‌دهند و آنان نیاز دارند تا از سوی حکومت و مردم حمایت شوند.»

او هم‌چنان می‌گوید که چندین بار با مسؤولان حکومت در مورد مشکلات این ورزش‌کاران صحبت شده است اما هنوزهم هیچ امکاناتی برای آنان فراهم نشده است.

گزارش‌گر: بهشته عزیز

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا