بیماری‌های جلدی، عارضه‌ی پساکرونا

شیوع ویروس کرونا، مشکلات اقتصادی و صحی زیادی را برای مبتلایان به این بیماری به بار آورده است. بیماری جلدی، از دیگر چالش‌های صحی است که برخی از زنانی که به این مریضی مبتلا شده‌اند، از آن حکایت می‌کنند.

در پژوهشی که گروهی از پزشکان اسپانیایی در رابطه به بیماری‌های جلدی پس از کرونا انجام داده‌اند، دریافته‌اند که نشانه‌ها به‌طور معمول روی پوست بیماران جوان ظاهر می‌شود و تا چند روز باقی می‌ماند. نوع بیماری که درسطح جلد به بیشتر بیماران رخ داده بود، تعدادی از دانه‌هاست که برای چند روزی نمایان می‌شود.

این دانه‌ها به‌شکل لکه‌های سرخ روی دست‌ها، تاول‌ها و کهیرهای خارش‌دار اند.

شماری از آسیب‌دیدگان این ویروس در رابطه به مشکلات جلدی پس از این بیماری تجربه‌های خود را چنین می‌گویند.

شبانه گنجی یک تن از آسیب دیده‌گان است که مشکلاتی چون ریزش مو و بیماری‌های جلدی خیلی شدید را تجربه کرده است.

او می‌گوید که در قسمت‌های مختلف بدن‌اش چون دست‌ها، کناره‌های گوش و صورت‌اش دانه‌های سرخ‌رنگی بوجود آمده بود که حساسیت‌زا بود و فقط با دوا آرام می‌شد.

او می‌افزاید، این حساسیت حدودا دو و نیم‌ماه طول کشید.

در ادامه‌ای این بحث، سمیرا نایل، از دوره‌ای پساکرونا روایت می‌کند. او می‌گوید که در ناحیه‌ی دستان‌اش دانه‌هایی سرخ‌رنگ و حساسیت‌زا نمایان شد و این حساسیت حدودا پنج ماه را در بر گرفت.

ریزش موی و یادفراموشی هم از چالش‌هایی بود که سمیرا نایل در روزهای پس از کرونا با آن مبارزه می‌کرد.

نگین بارکزی نیز در روزهای نخستین شیوع ویروس کرونا به این ویروس مبتلا شده بود. او می‌گوید، عوارض جلدی، ریزش موی و ضعف حافظه را در دوره‌ای پس از کرونا تجربه کرده است.

با این همه خواستیم که دیدگاه دو پزشک را نیز در این رابطه داشته باشیم.

محمد نبیل فقیریار متخصص بخش داخله می‌گوید این عوارض در هر فرد به‌گونه‌ی متفاوتی بروز می‌کند، در بعضی افراد ریزش موی، آسیب به شش‌ها یا هم مشکلات جلدی دیگری را به بار می‎‌آورد اما درکل، جلد هم نقطه‌ای آسیب‌پذیر در بدن انسان است.

وی می‌افزاید: «نیاز به یک تحقیق خیلی عمیق است اما افرادی که قربانی این عوارض اند، در اول باید از آنان تحقیق شود که آیا این مریضی را قبل از مبتلا شدن به کرونا داشتند یا خیر. اگر تست این تحقیق مثبت بود درین صورت می‌توانیم ادعا کنیم که این عوارض به‌خاطر کروناست.»

آقای فقیریار می‌افزاید ابتلا به ویروس کرونا، یک سری پیامدهایی دارد که بیشتر عوارض را پس از مریضی می‌توان دید.

به گفته‌ی آقای فقیریار، یکی از عوامل آن‌را می‌توان استفاده‌ی دوام‌دار از داروها در جریان کرونا بیان کرد و برای جلوگیری ازین عوارض در جریان کرونا، باید از ویتامین‌ها و سبزی‌ها استفاده کرد.

در همین حال، برخی از متخصصان جلدی می‌گویند، هر چند عارضه‌ی جلدی پس از ابتلا به ویروس کرونا ثابت نشده است اما کسانی هستند که پس از ابتلا به ویروس کرونا به بیماری جلدی مبتلا شده اند.

داکتر بشیر بارکزی، متخصص جلدی می‌گوید، در رابطه به تایید عوارض این ویروس تا حال آمار دقیقی نیست اما در مواردی زنان به دلیل ابتلا به مشکلات جلدی پس از کرونا به وی مراجعه کرده اند.

به گفته‌ی آقای بارکزی، این مشکلات شامل کهیر در سطح جلد و پیسی است.

او می‌افزاید، تنها راه جلوگیری ازین مشکل در جریان کرونا این است که باید به غذا، داروها و ماسک‌هایی که استفاده می‌کنند، توجه کنند.

به باور وی، مبتلایان به ویروس کرونا باید، حتی روی انتخاب رنگ ماسک نیز دقت کنند، چون استفاده از ماسک با رنگ‌های تیره نیز یکی از دلایل بروز مشکلات جلدی گفته می‌شود.

گزارش‌گر: مرجان وفا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا