دختران چه دغدغه‌های دارند؟

دغدغه‌های چون، آزار و اذیت‌های خیابانی، تبعیض جنسیتی، نابرابری‌های اجتماعی از جمله عواملی است که امروزه ذهن بیشتری از دختران را درگیر کرده و سبب نا امیدی آنان به آینده شده است.

امروزه زنان و دختران زیادی با چالش‌های گوناگون اجتماعی مبارزه می‌کنند و می‌خواهند با حضور در اجتماع همپای مردان کار کنند تا ضعیفه و جنس دوم خطاب نشوند.

 این دختران و زنان از دغدغه‌های که ذهن شان را درگیر کرده و سبب بی‌باوری شان به آیند شده سخن می‌زنند.

مهتاب نیایش، از دغدغه‌های که همواره ذهن‌اش را درگیرکرده می‌گوید: به‌عنوان یک دختر دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌هایی آزار دهنده‌ای زیادی مدام همراه‌اش است.

نیایش در ادامه می‌افزاید: «من دخترم و برای جماعت سنتی این جامعه، رفت و آمد من در بیرون از خانه مطلوب نیست و این سبب ایجاد موانع سرراه من و امثال من می‌شود. برای من بغض آور است از زمانی که از خانه بیرون می‌شوم، در فاصله‌ی زمانی رسیدنم به دانشگاه باهر متلک با هرنگاه هرزه تاروپودم می‌لرزد و گاهی هم مدت زیادی کنار سرک می‌مانم منتظر ماشین یا تاکسی که راننده اش فرد مسن‌تری باشد تا مورد آزار و اذیت قرار نگیرم.»

در همین حال شماری از  دختران به این باور‌اند؛ نا برابری جنسیتی، نگاه‌سوء برخی از مردان، افکار سنتی برخی از خانواده‌ها نسبت به زنان سبب شده که آنان به آینده و پیشرفت شان امیدی نداشته باشند.

آمنه فاضل، خبرنگار، در رابطه می‌گوید: امروزه بزرگترین دغدغه‌اش نابرابری جنسیتی است.

او می‌گوید: «بزرگ‌ترین دغدغه  مه گرفتن حقی است که مستحق اش هستم و ثابت کردن این که فرقی بین مه و برادر مه نیست هر قسم که او زندگی میکنه مه هم میتونم و همو توانایی دارم.»

از سوی هم خشونت‌های لفظی، دغدغه‌ای شماری دیگری از دختران است.

شکریه مشعل، از جمله دخترانی است که خشونت‌های لفظی را بزرگترین دغدغه‌اش عنوان می‌کند.

 مشعل می‌گوید: «در کنار تبعیض جنسیتی، نگاه‌های تعدادی از مردان به زنان، افکار سنتی فامیل و اقوام، این خشونت‌های لفظی است که تلنگر می‌زند به نا امید شدن ما زنان به آینده.»

این در حالی است که به باور جامعه شناسان، دغدغه‌های اجتماعی که امروزه ذهن دختران را درگیر کرده است می‌تواند سبب دلسردی و نا امیدی زنان به آینده و پیشرفت شود.

علی کاوه، جامعه‌شناس، در رابطه می‌گوید: «نطر به وضعیت موجود، نه تنها دختران، بل همه جوانان یک سری دغدغه‌های دارند و این بر می‌گردد به اینکه علی رغم انتطاراتی که از جامعه دارند جامعه تغییر نکرده و بدتر شده می‌رود.»

به باور آقای کاوه برای زدودن دغدغه‌های دختران و جوانان، باید فکر اساسی در مورد نهاد‌ها و عواملی شود که سبب افزایش دغدغه‌های آنان شده است.

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا