توصیه‌های پزشکی برای پیش‌گیری از سقط جنین چیست؟

متخصصان زنان و زایمان می‌گویند سقط جنین، به معنای پایان یافتن بارداری قبل از هفته‌ی۲۰ بارداری است و در سه ماه‌‌ی نخست بارداری بیشتر اتفاق می‌افتد. در ارتباط با چگونگی، دلایل و عوامل سقط جنین، گفت‌وگویی را با شهلا نیازی، متخصص زنان و زایمان ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: عوامل سقط جنین چیست؟

پاسخ :سقط جنین می‌تواند هم علل جنینی داشته باشد هم علل مادری. علل جنینی آن بیشتر مشکلات کروموزومی است که می‌تواند مربوط به پدر یا هم مربوط به مادر باشد.  علل مادری عوامل متفاوتی  دارد  یکی از این علل‌های عمده‌ی آن عفونت‌ها است و رایج ترین عفونت؛ عفونت تب خال (هرپس سمپلکس) است زمانی‌که تب خال در ناحیه رحم مادر به‌وجود می‌آید، سبب سقط جنین می‌شود. علل دیگر اختلالات است که در رحم وجود دارد؛ مانند غده هیتروما در صورتی‌که این غده به دیوار رحم غرص شده باشد سبب سقط جنین می‌شود. مشکلات هورمونی در مادر نیز می‌تواند باعث سقط جنین شود.

پرسش: نشانه‌های سقط جنین چیست؟

پاسخ: سقطی که بصورت خودبخودی صورت می‌گیرد به چندین دسته تقسیم می‌شود.

  • سقط جنین با تهدید؛ خون ریزی کم ،درد کم
  • سقط ناکامل:  در این حالت مادر خونریزی فوق العاده شدید و درد شدید دارد اگر دیر تر به پزشک مراجعه کند ممکن بیمار به شاک برود.
  • سقط کامل: خون‌ریزی عادی، بیرون شدن جنین از بدن مادر
  • سقط فراموش شده: در این سقط ممکن مادر هییچ نوع علایم نداشته باشد و چندین هفته است جنین به داخل رحم از بین رفته تصادفاً که به پزشک مراجعه می‌کند بعد از معاینه مشخص می‌شود که جنین سقط شده است.
  • سقط اجتناب ناپذیر: در این نوع سقط، خون‌ریزی دارد و نیمی از محصول حاملگی هم افتاده است.
  • تخمه پوج: عادت ماهوار ندیده و تست هم مثبت شده ولی جنین نیست کدام علایم ندارد.

پرسش: سقط جنین معمولا در هفته‌ی چندم بارداری اتفاق می‌افتد؟

پاسخ: بیشتر از %80 سقط‌ها در سه ماه اول بارداری صورت می‌گیرد %20 دیگر آن ممکن پس از سه ماه صورت بگیرد.

پرسش: عوامل سقط پی هم در مادران چیست؟

پاسخ: مادرانی‌که به‌صورت مکرر در آن جنین سقط می‌شود، مشکل کروموزومی یا مشکل عفونتی دارند؛ پیش  از این‌که باردار شوند باید آزمایش خود را تکمیل کنند و زیر نظر پزشک حمل بگیرند.

پرسش: کدام بیماری‌های در سقط جنین نقش دارند؟

پاسخ: عفونت‌های که در بدن مادر است، امراض غده تیروئید، شکر و بیماری‌های که بر اثر مشکلات هورمونی به وجود می‌آید این‌ها همه در سقط جنین نقش دارند.

پرسش: پیش‌تر اشاره کردید که سقط جنین علل پدری دارد در این مورد بیتشر بگویید.

پاسخ: اگر علت سقط علت کروموزومی باشد دلیلش پدر می‌تواند باشد. 60 درصد سقط جنین به مادر و 40 درصد به پدر بستگی دارد. عفونت‌های که در ناحیه دستگاه تناسلی وجود دارد و داشتن سن بالا در پدر  از علت‌های سقط جنین در پدران است.

پرسش: سن مادر چقدر در سقط جنین نقش دارد؟

پاسخ: بهترین سنی که زن می‌تواند بارداری بی‌عیب و نقص داشته باشد بین سن 20-35 سالگی است. سن پائینتر از 18 سال و بالاتر از 35 سال می‌تواند سبب سقط جنین شود؛ زیرا پائینتر از 18 تخم‌دان‌ها هنوز به مرحله پختگی کامل خود نرسیده اند و در صورت بادار شدن ممکن عفونت ایجاد کنند. و سن بالاتر از 35 سال، نفیره تخم‌دان درست نیست و ممکن تخم درست تولید نکند و تخم نادرست باعث سقط جنین می‌شود.

پرسش: برای پیش‌گیری از سقط جنین چه باید کرد؟

پاسخ: مادرانیکه سقط مکرر دارند باید پیش از بادار شدن، به پزشک مراجعه کنند تا این‌که علت شناسایی و به موقع درمان شود. مادرانی‌که شکر دارند باید ابتداء شکر  آنان  تحت کنترول بیاید سپس حمل بگیرند.

لازم به ذکر است که مادران باردار، وزن خود را کنترول کنند، ورزش‌های سبک و دوامدار انجام دهند و استرس را از خود دور کنند.

ترتیب‌کننده: وحیده الکوزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا