“نشر عکس زنان بدون آرایش” کارزاری به هدف جلوگیری از آرایش افراطی

کاربران صفحۀ اجتماعی فیسبوک این روز‌ها شاهد راه‌اندازی کارزاری هستند که موضوع آن “نشر عکس زنان بدون آرایش” است، این کارزار که از سوی یک دختر جوان برگزار شده است توانسته در مدتی نه چندان زیاد شمار زیادی از زنان را باخود همراه کند و در حین زمان واکنش‌های را نیز از سوی برخی از کاربران به همراه داشته است.

ناهید احسانی، برگزار کننده کارزار” نشر عکس زنان بدون آرایش” می‌گوید، این کارزار به هدف آگاهی‌دهی از ضرر‌های مواد آرایشی و ایجاد اعتماد به نفس، اینکه زنان بدون آرایش هم زیبا هستند برگزار شده است.

«با راه‌اندازی این کارزار خواستم به دختران جوان و زنان بگویم که بدون آرایش افراطی هم زیبا، جذاب و دوست داشتنی هستند، خود را گرفتار لوازم آرایش افراطی نکنید، شما به اندازه کافی چهرۀ زیبا دارید.»

خانم احسانی در ادامه می‌افزاید، این کارزار توانست در مدت نه چندان زیاد گروهی‌های مختلفی از زنان را با خود همراه کند و استقبال خوبی از اقدام او شده است.

او همچنان می‌گوید، در کنار استقبال، از سوی برخی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک مورد  تمسخر، توهین و تحقیر نیز قرار گرفته است اما به گفتۀ خودش همچنان به راهش ادامه داده است.

در همین حال شماری از زنانی که در این کارزار شرکت کرده‌اند، می‌گویند زنان باید با چهرۀ طبیعی و بدون آرایش، در اجتماع ظاهر شوند.

فریبا آرام، یکی از شرکت کنندگان می‌گوید: «زنان باید یاد بگیرند که بدون آرایش در اجتماع ظاهر شوند. آرایش در حد معمول پسندیده است؛ اما استفاده از آرایش غلیظ  به صورت همیشگی نشان دهنده این است که اعتماد بنفس کافی نداریم.»

فریبا آرام، زنان دیگر را نیز به شرکت در این کارزار تشویق می‌کند.

بهناز رسولی یکی دیگر از شرکت کنندگان این کارزار می‌گوید: «ما زنان به طور طبیعی می‌توانیم زیبا باشیم و بهتراست در کنار وقت گذاشتن برای زیبایی ظاهری، به زیبا‌سازی افکار خود وقت بگذاریم و از آن طریق وارد جامعه شویم.»

و اما برگزاری این کارزار در کنار واکنش‌های برخی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک، واکنش مدافعان حقوق زن را نیز در پی دارد.

فاطمه جعفری، فعال حقوق زن می‌گوید: «راه اندازی چنین کارزار‌هایی نوع دیگر از خشونت در برابر زنان است و به نحوی ترویج زن‌ستیزی در اجتماع است چرا که هر انسان حق انتخاب دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند تعیین تکلیف کند.»

این در حالیست که در یک- دو سال پسین کارزار‌های مختلفی در حوزۀ زنان، در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه فیسبوک راه‌اندازی شده است.

گزارشگر: عارفه مهدوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا