فراگیری حرفه، راهی برای کسب درآمد و سرگرمی زنان زندانی

زنان زندانی در زندان به فراگیری حرفه‌هایی چون شیرینی‌پزی، خیاطی، آرایش‌گری، سواد آموزی و کمپیوتر می‌پردازند، آن‌ها باور دارند که پس از رهایی از زندان می‌توانند، به وسیله‌ی این حرفه‌ها زندگی خوب، همراه با استقلالیت مالی برای خود بسازند.

سامعه‌ (نام مستعار) یک تن از زنانی که است که چهار سال را در زندان سپری کرده و توانسته در این مدت آرایش‌گری را فرا بگیرد.

او می‌گوید؛ در زندان آرایش‌گری آموخته و پس از مدتی توانسته، به عنوان استاد این حرفه، تعین شود.

در این میان شفیقه (نام مستعار) زن دیگریست که مدت شش سال را در زندان سپری کرده است.

او می‌گوید؛ خیاطی را در این جا آموخته است و این برایش کمک می‌کند تا زمانی که از زندان آزاد ‌می‌شود، بتواند صاحب یک شغل شده و نیاز مالی نداشته باشد.

در این میان نازنین دختری است که در بخش شیرینی‌پزی آموزش می‌بیند، وی ابراز امیدواری می‌کند، که پس از رهایی از زندان بتواند زندگی خوبی را برای خود رقم بزنند.

نازیلا اما در بخش سواد آموزی زندان درس می‌خواند، او که قبل از این، سواد خواندن و نوشتن نداشته، اکنون می‌گوید؛ دوست دارد زمانی که از این جا فارغ می‌شود باسواد شده و بتواند وظیفه‌ی خوبی برای خود پیدا کند.

شهلا (نام مستعار) زبان انگلیسی می‌آموزد و دوست دارد، پس از این که از این جا فارغ می‌شود، زبان انگلیسی را به خوبی آموخته و بتواند از آن استفاده کند.

بسیاری از این زندانیان از سهولت‌های ایجاد شده‌، در این زندان ابراز امیدواری می‌کنند.

در همین حال مسوولان در زندان زنانه‌ی هرات هدف از ایجاد صنوف حرفه را کمک برای استقلالیت مالی زنان زندانی بیان می‌کنند.

سیما پژمان مدیر زندان زنانه‌ی هرات، هدف از برگزاری این صنوف را ایجاد سهولت و زمینه‌سازی برای استقلالیت مالی این زنان عنوان کرده، می‌گوید؛ این صنوف تولیداتی نیز دارد که از آن میان 60 درصد آن، برای خود زندانی تعلق می‌گیرد.

وی می‌افزاید؛ زمانی که زنان از این صنوف حرفه آموخته و از زندان رها می‌شوند، برای شان لوازم حرفه‌ی مورد نظر، جواز کار رایگان و تصدیق‌نامه داده می‌شود، تا بتوانند پس از آزادی در بیرون از زندان، از این طریق کسب درآمد کرده و زندگی جدیدی را برای خود بسازند.

گزارشگر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا