شکایت دختران از تهدیدها در شبکه‌های اجتماعی

عدم استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی؛ تبدیل به یک تهدید برای شماری از دختران شده است، برخی از دختران با ابراز این مطلب می‌گویند بارها از سوی افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی مورد تهدید قرار گرفته اند.

صبریه نوروزی کاپیتان تیم منتخب فوتسال دختران در هرات می‌گوید چندی پیش فیسبوک‌اش حک شده بود و مورد سو استفاده قرار گرفت.

حساب فیس بوک صبریه زمانی حک شد که به تقاضای یکی از دوستان فیس‌بوکی‌اش مبنی بر این که با او ارتباط نامشروع بر قرار کند را رد کرد.

صبریه می‌گوید یک پسر که در فیسبوک با او دوست بوده از او تقاضای نامشروع کرده است و زمانی که او به خواسته‌اش جواب رد داد، تهدید شد که فیسبوک‌اش حک می‌شود.

او بیان داشت: «پنج دقیقه بعد فیس‌بوکم حک شد، او با چند پسر از حساب من چت کرده بود و به عکس‌هایم دست یافته بود و پس از آن از چت‌ها اسکرین شات گرفته و در فیس‌بوک پخش کرد ».

او می‌افزاید پس از آن اتفاق از آن پسر به امنیت ملی شکایت کرده و او گرفتار شد.

در همین حال شماری دیگر از زنان نیز حکایت از این نوع تهدیدها دارند.

یکی از کارمندان اداره‌های دولتی نیز مشروط بر این که نامی از او گرفته نشود، گفت که بارها از طریق فیس‌بوک مورد تهدید قرار گرفته است.

وی می‌گوید به دلیل مشکلات اجتماعی که سد راه زنان در هرات وجود دارد او در شبکه‌های اجتماعی از عکس خود به عنوان پروفایل استفاده نمی‌کند با این حال نیز برخی اوقات توسط عکس‌های که در مصاحبه‌های رسمی داشته تهدید شده است.

او می‌افزاید: «پس از اشتراک در مراسم یا مصاحبه‌های رسمی، پیام‌های اخطارگونه همراه با قسمت‌های کت شده از عکس‌هایم را دریافت می‌کنم ».

در همین حال شماری از آگاهان امور رسانه‌ای معتقد اند که عدم استفاده‌ی درست از شبکه‌های اجتماعی و ایجاد تهدیدها، ناشی از فرهنگ پایین این عده از افراد می‌شود.

فیصل کریمی آگاه امور رسانه‌یی به این باور است که نداشتن آگاهی لازم برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا یک عده از کاربران فرهنگ استفاده از آن را ندانند.

او می افزاید: «ساختن حساب‌های جعلی و مزاحمت برای زنان از جمله معایب شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید ».

 با ترویج شبکه‌های اجتماعی خشونت‌های سایبری در شبکه‌های اجتماعی علیه زنان بیشتر شده‌است به همین دلیل ارتباطات در این شبکه‌ها می‌تواند مخرب‌تر باشد و خطرها و تهدیدهای را در رابطه به این ارتباطات بیشتر می‌کند.

گزارشگر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا