آیا اختلاف سنی شیرازۀ زندگی را برهم می‌زند؟

اختلاف سنی زن و شوهر که در برخی از موارد مشکل ساز بوده است اما ابعاد دیگری نیز دارد که سبب تامین زندگی بهتر می‌شود، شماری از آگاهان امور روانی و اجتماعی در حالی زیاد بودن سن مرد نسبت به زن را توصیه می‌کنند که بسیاری از زنان می‌گویند پس از ازدواج با مردانی که سن کمتری نسبت به خودشان دارند زندگی شان به بن‌بست مواجه شده است.

آگاهان به این باور اند که با توجه به این که زنان زودتر به بلوغ فکری می‌رسند و براساس مشکلاتی همچون زایمان طراوت خود را زودتر از دست می‌دهند، ایجاب می‌کند که با مردانی ازدواج کنند که سه تا چهارسال بزرگ‌تر باشد.

صفیه با مردی ازدواج کرده، که در حدود 5 سال از او کوچک‌تر است.

وی می‌گوید در زندگی مشترک‌اش با مشکلات زیادی برخورده است و در کوچک‌ترین مورد نیز با شوهرش توافق نظر ندارد.

او می‌افزاید شوهرش در مسائل زندگی مشترک عمیق فکر نمی‌کند و کمتر مسؤلیت زندگی را می‌پذیرد.

در همین حال فاطمه 26 ساله،‌ ازدواج با مردی که شش سال نسبت به خودش کوچک‌تر است را عامل مشکلات موجود در زندگی‌اش می‌داند.

فاطمه می‌گوید: «شوهرم تعادل فکری ندارد، می‌دانست که من از او بزرگترم اما اصرار داشت با من ازدواج کند، اما حالا به من می‌گوید تو سی ساله به درد من نمی‌خوری تو از من بزرگتری ».

وی می‌افزاید شوهرم با من اختلاف عقیده دارد و اصلا حرف مرا نمی‌فهمد.

او می‌گوید اصلی‌ترین مشکل اش این است که شوهرش مسؤلیت پذیر نیست، وی تمام اموال خانه را فروخته و می‌خواهد خارج از کشور برود و به فکر زن و بچه اش نیست.

سبزه‌گل 26 ساله که با پسرمامای 15 ساله خود ازدواج کرده نیز به همین مشکل دچار است.

وی می‌گوید شوهرش از خود هیچ اختیاری ندارد و زندگی او به زندگی مشترک نمی‌ماند.

سبزه‌گل بیان می‌دارد به دلیل این که شوهرش از خودش کوچک‌تر است وی تحت امر پدرشوهر و مادرشوهر خود زندگی می‌کند.

در همین حال شماری از آگاهان امور روانی اجتماعی می‌گویند هر چند این مسئله تشبیه عقلانی ندارد اما تفاوت سنی بین زن و شوهر مبنی بر این که سن شوهر بیشتر باشد بهتر است.

وحید نوزاد مشاور روانی اجتماعی در شفاخانه هرات، می‌پذیرد که زنان به دلیل این که زودتر به بلوغ فکری می‌رسند بهتر است که با مردانی که سه یا چهار سال بزرگتر باشند، ازدواج کنند تا در یک مرحله فکری مشخص به هم برسند و اختلافات کمتری به وجود بیاید.

آقای نورزاد می‌گوید: «موارد بسیاری به ما مراجعه کرده اند، که سن زن نسبت به مرد بیشتر بوده و این مسئله تنش‌هایی را در زندگی آن‌ها به بار آورده است ».

 آقای نورزاد معتقد است که شوهری که سن کمتری نسبت به خانم خود داشته باشد سیاست مردانه و توانایی برقراری رابطه را ندارد و هنوز همان عادت‌های کودکانه را دارد.

وی تاکید می‌کند که در امر ازدواج بهتر است زن و شوهر با هم هم‌سن باشند و یا این که سن شوهر سه تا چهارسال از زن بیشتر باشد تا در زندگی مشترک هم‌فکری و تفاهم بیشتری داشته باشند.

فروکش شدن نیازهای جنسی زنان در سنین بالای 50 سال از دیگر عواملی است که ایجاب می‌کند سن زن نسبت به شوهر کمتر باشد، چون این قضیه در مورد مردان برعکس از است و دیده شده که مردان تا سنین 60 الی هفتاد سال نیز صاحب فرزند شده اند.

گزارشگر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا