افزایش علاقه‌مندی دختران به حرفۀ مدلینگ

 در این اواخر شمار دختران هراتی به حرفه‌ی مدلینگ افزایش یافته است این دختران خانواده‌ها و  دید منفی مردم را از دلایلی می‌دانند که مانع فعالیت‌ و پیشرفت شان می‌شود.

آنان به این باور اند که اگر این موانع از سر راه شان برداشته شود به موفقیت‌های چشمگیری دست‌ خواهند یافت.

فریبا هاشمی، که در یکی از تولیدی‌های خیاطی در هرات مصروف حرفه مدلینگ است خانواده‌اش با کارش مشکلی ندارند اما او مجبوراست به دلیل نبود امنیت ودید منفی مردم جامعه چهره‌اش را در نمایش‌های فشن  پنهان نگهدارد.

فریبا می‌گوید:”من به دلیل اینکه مردم جامعه حرفه‌ام را قبول ندارند اجبارا باید چهره‌ام را محفوظ نگه‌دارم ولی اگر شرایط برایم مهیا گردد دوست دارم با چهره خودم مشهور گردم “

در همین حال غزل آریا دختر دیگری است که مدلینگ شدن آرزویش است ولی به دلیل ممانعت خانواده‌اش یک چانس برزگ را در این حرفه از دست داده است.

غزل می‌گوید:”به دلیل قید‌گیری زیاد از طرف فامیلم نتوانستم مدل شوم در حالیکه زیاد چانس هم داشتم از طریق یک دوستم که در خارج بود برایم یک سفر در هند بخاطر مدلینگ فراهم شد ولی فامیلم اجازه رفتن ندادند “

با این حال لطیفه شریفی که مدلینگ شدن از دوران کودکی آرزویش بوده ولی با سپری شدن بیست و پنج سال از عمرش هنوز به آن دست نیافته است.

او می‌گوید: “پدرم برایم می‌گوید اگر این آرزویت را فراموش نکنی همین آزادی‌های محدودی را هم که برایت داده‌ام از تو میگیرم “.

این در حالیست که طلایه راوک مسوول یکی از تولیدی‌های خیاطی در هرات از افزایش علاقه‌مندی دختران به حرفه‌ی مدلینگ سخن می‌زند.

خانم راوک که چندی پیش در حاشیه‌ی نمایشگاه لباس که برگزار کرد یک نمایش لباس نیز داشت که همه مدل‌های آن دختران هراتی بودند.

او می‌گوید:” تمام مدل‌های که در تولیدی ما کار می‌کنند به دلیل مزاحمت‌های که از طرف مردم عام ممکن است برای شان صورت گیرد چهره خود را محفوظ نگه‌می‌دارند”.

خانم رواک می‌فزاید: “با آنکه دختران درعرصه مدلینگ با مشکلات فروان روبرو هستند اما تعداد علاقه‌مندان این حرفه رو به افزایش است و دختران زیادی برای ما مراجعه می‌کنند و می‌خواهند که مدل شوند “.

با این حال شماری از شهروندان در هرات به این باور اند که مدل شدن دختران در چوکات اسلام کدام مانعی ندارد.

 محمد یونس به این عقیده است  که اگر دختران در بخش لباس‌های اسلامی  مدل شوند  هیچ مشکلی ندارد.

در همین حال اجمل حقیقی بنانگذار حرفه‌ی مدلینگ و رییس حقیقی گروپ در افغانستان، از علاقه‌مندی دختران به حرفه‌ی مدلینگ خرسند است و مشکلات اجتماعی و خانواد‌ه‌گی را از عمده‌ترین موانع سد راه این بانوان عنوان می‌کند.

وی می‌گوید: “سه سال پیش حرفه‌ی مدلینگ را برای بانوان ایجاد کردم و هم اکنون در دفتر مرکزی ما در کابل ده بانو با ما همکار هستند در بخش مدلینگ “

وی می‌افزاید: “متاسفانه مردم هرات، ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات با ما هیچ‌گونه همکاری ندارند تا این‌که ما در هرات یک نماینده‌گی داشته باشیم وبا با نوان علاقه‌مند در عرصه مدلینگ همکاری داشته باشیم “.

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا