پیشی‌گرفتن فرهنگ مد و فیشن نسبت به مطالعه در بین زنان

برخی از زنان مد و فشن را نسبت به مطالعه ترجیح داده، چشم‌ وهم‌چشمی‌ها، عدم اعتماد به‌نفس و ترویج فرهنگ مدگرایی از سوی رسانه‌ها را دلیل این کار می‌دانند.

به باور این زنان، قضاوت مردم در مورد تیپ و قیافه شان سبب شده تا آنان مد و فیشن را نسبت به مطالعه ترجیع دهند.

یسنا فاضل دختری است که دوست  دارد همیشه زیبا  و متفاوت دیده شود و هیچ علاقه‌ی به مطالعه ندارد.

او می‌گوید: “هر هفته دو تا سه بار برای خریدن لباس به بازار می‌روم  دوست دارم هر چیز جدید که به بازار بیاید اولین نفر من باشم که می‌خرم “.

یسنا خیلی کم مطالعه می‌کند و زمانیکه ناراحت هم باشد خودش را  با آراسته کردنش راحت می‌سازد.

او که علاقه‌ی زیادی به مد وفشن دارد می‌خواهد  معلومات خود را در مورد مد وفشن بالا ببرد  روی همین منظور گاهی مطالبی مربوط به مد وفشن را می‌خواند.

در همین حال سهیلا سلطانی به این باور است که مد و فشن در زندگی‌اش مهمتر از هر چیز دیگری است و آرامش فکر و ذهن خود را در رسیدن به لباس و سر وضع‌اش می‌بیند.

سهیلا  فارغ رشته داروسازی است و از زمان آمادگی کانکور که بعضی کتاب‌ها را آن هم جبرا مطالعه می‌نمود تا حالا دیگری کتابی مطالعه نکرده است.

او می‌گوید: “زمانی‌که ذهنم مشوش است و احساس نا راحتی می‌کنم یگانه راهی که برای نجات از این حالت به ذهنم می‌رسد این است که میرم خودم را آرایش می‌کنم ناخن‌هایم را لاک می‌زنم “.

با این حال شهناز سعیدی به این باور است که در زندگی یک زن مد و فشن باید در اولویت قرار داشته باشد.

شهناز می‌گوید: “من وقتی احساس خوشبختی می‌کنم که همیشه زیبا و متفاوت به نظربرسم من خیلی حساس هستم نسبت به انتخاب لباس و دیگر لوازم‌ “.

از دید شهناز مطالعه و کتاب‌‌خوانی برای خودش آنچنان مهم نیست و دوست دارد بیشتر به خریداری برود چون او خودش را مختص خانه می‌داند.

این در حالیست که جامعه شناسان معتقد اند که نبود جایگاه مشخص در اجتماع برای زنان سبب شده تا آنان از کتاب و مطالعه دور نگهداشته شوند.

حامد وحیدی جامعه شناس به این باور است که شرایط مناسب برای فعالیت و مشارکت  تعداد زیادی از زنان در اجتماع مهیا نیست  بنا زنان خودشان را با مد و فشن سرگرم می‌سازند.

 ‌گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا